onsdag 21. mars 2012

Josefine sin dåpsdag




Søndag 18.mars -en høytidelig og minnerik dag for oss. Josefine ble døpt, og vi feiret dåpen sammen med familie og gode venner. Det er stort! Vi hadde festen hjemme, og det gjør det ekstra koselig synes jeg. Maten bestilte vi fra en lokal catering og familie og venner hjalp til med kakebakingen. Takk!! På bordet hadde vi hvite duker. Duken på bilde over har min farmor brodert til meg. Den har mitt navn og min konfirmasjonsdato brodert på ene langsiden. Rosa, grønt, hvitt og glass gikk igjen i pyntingen. Rosa ranunkler og blåbærlyng i små glassvaser, rislamper og telys. Enkelt og vakkert.

Dåpskjolen er helt spesiell. Den ble første gang brukt i 1919, av Steinar sin bestemor. Alle hennes etterkommere har brukt den, og de har alle navnene sine og årstall for dåpen brodert langs kanten nede.





Det skjer et under i verden 
hver gang et barn blir til, 
over det gryende livet  
lyser Guds skapersmil. 
Ingen på jorden er himlen så nær 
som barnet han tar i sin favn. 

Det skjer et under når barnet 
møter oss hud mot hud, 
øynene speiler Guds himmel, 
gir oss et glimt av Gud. 
Ingen på jorden er himlen så nær 
som barnet han tar i sin favn. 

Det skjer et under i kirken 
større enn verden vet. 
Barnet får del i Guds rike, 
svøpt i hans kjærlighet. 
Ingen på jorden er himlen så nær 
som barnet han tar i sin favn. 

Det skjer et under i dåpen,  
her skapes liv av ord. 
Barnet er størst i Guds rike, 
skjønt det er minst på jord. 
Ingen på jorden er himlen så nær 
som barnet han tar i sin favn. 

Samler 1997 nr 93







Takk til alle som var med å gjorde dagen så fin!

Klem Carina

6 kommentarer:

  1. det både høyres og ser ut som ein nydeleg dag.
    og det er så flott med slike dåpskjolar som går i arv! eg har starta den tradisjonen med mine to små nå, hihi :)

    takk for fine ord

    -klem til deg

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar hos meg - og vel overstått dåp!!
    ...snakker om tradisjoner - så utrolig kjekt å ha så fin duk som farmoren din har laget og som er som et smykke på en slik dag!!
    klem Heidi :)

    SvarSlett
  3. Så fine bilder! Og veldig søte kaker!! :-) Josefine var også søt da, de er så herlige i dåpstøy syntes jeg :)

    SvarSlett
  4. Gratulerer til Josefine og dere alle!
    Marshmellow med pynt på pinne var en fin idé - den skal jeg benytte meg av!:)

    SvarSlett
  5. Nydelige dåpsbarnet! Gratulerer til dere alle! :) Så spennende med dåpskjole med historie! De to vi har ble først brukt i vår generasjon, men jeg håper de vil bli brukt i lang tid etter oss!

    Så fint du hadde pyntet! :)

    SvarSlett
  6. såå nydelig lita dåpsjente, og fantastisk med dåpskjole med historie. vi har en slik en vi og som kommer fra slekten til oddbjørn - og det er veldig stas syns jeg.
    Den marsmellow saken likte jeg og, så enkelt, men så vakkert og genialt - skal så absolutt stjele den ideen til barnebursdager.

    SvarSlett

Takk for koselig hilsen. Veldig hyggelig at du titter inn hos meg, og setter utrolig pris på din hilsen :)